سفر به کعبه گل

خاطرات حج تمتع

قصد دارم با نگارش خاطراتم  بار دیگر کبوتر دلم را به طواف حرم حضرت دوست فرستاده و در صحرای عرفات به پرواز در آورم تا شاید به روی
شانه مسافری که در راه حج دارم نشسته و بوسه ای بر پیشانی او ، که به قصد عبودیت بر خاک سرزمین کعبه ساییده است برداشته و یاد مرا در این سفر در خاطرش زنده کند.

   سال ١٣٨٣  

مکه معظمه هشتم ذی الحجه

  عصر روز هشتم ذی الحجه باید آماده ی سفری پنج  روزه برای وقوف در عرفات و مشعر می شدیم .

احرام بستیم 

جامه های فانی و خوش زرق و برق را از تن بدر کرده و دلهایمان را به خلعت تسلیم آراستیم آنگاه با دلی دردمند و جگری سوخته برای پالایش روح و تهذیب نفس عازم سرزمین عرفات1 شدیم.

« بدایه العرفات » . دیدن این تابلوی بزرگ نوید می دهد که به عرفــــــات ر سیده ایم . حال و هوای عجیبی داشتیم

من و خیلی از همسفرهایم برای اولین بار بود که وقوف در عرفات رو تجربه می کردیم. نصیب همه آرزومندان انشاالله

عرفات در خارج از محدوده ی حرم است و وقوف در آن ، یعنی بیرون رفتن حاجی از محدوه ی حرم و باز گشت به درون حرم تفسیر شده است . در ادوار مختلف تاریخی و تا به امروز اطراف عرفات را با علائم و تابلو به طور دقیق مشخص کرده اند .در باره نامگذاری این منطقه به عرفات ، چهار نکته گفته اند.1 

 وقوف در عرفات (از طلوع خورشید روز نهم تا غروب همانروز)

ظاهر عرفات بیابان بی آب و علفی می باشد که زائران  برای وقوف در آن سرزمین به زیر اندازی که بر روی شنها و خار و خاشاک پهن شده بسنده می کنند و به نجوا و راز و نیاز می پردارند.

اما باطن آن بیابان خشک اقیانوس رحمت پرودگار است که هر کس بقدر عطش و اشتیاقش از آن بهره مند می شود.خضوع و خشوع در مقابل معبود یک اصل مهم برای درک و شناخت است .

 وقوف در عرفات غیرزدایی ست و بس

 یعنی همه چیز یار

فقط یار و فقط یار و فقط یار

انبوه سفید پوشانی که فوج فوج به خیل عظیم جمعیت حاضر در عرفات می گرویدند عرصات محشر را برایم تداعی می کرد.حال عجیبی داشتم.

کاروانهای استان تهران همه در یک راستا مستقر شده بودند. خیلی از همکاران و دوستانم اون سال به حج مشرف شده بودند و تو عرفات حضور داشتند. فرصت خوبی بود که دیدارهامونو تازه کنیم. ملاقات آدمهای زمینی تو حال و هوای آسمونی دیدن داشت.

محل وقوف حجاج در عرفات

جبل الرحمه

« جبل الرحمه » در شمال شرقی عرفات قرار دارد و مستقل از کوه هایی است که منطقه را درحصار خود گرفته اند. در فقه شیعه ، در زمان وقوف که در روز نهم ذی حجه از ظهر شرعی تا مغرب شرعی ست صعود به کوه عرفه کراهت دارد.  در جایی خواندم که روایت شده بود که رسول خدا«ص» خطبه حجه الوداع را بر فراز این کوه ایراد کرده اند.

همچنین نقل است امام حسین (ع) در این مکان حج تمتع را به حج عمره تبدیل کرده و دعای عرفه را در دامنه جبل الرحمه بجا آورد و عازم سرزمین کربلا شد.

سفر از کعبه گل به کعبه دل

 

   

   روز عرفه خیل زائرانی که در حال صعود به جبل الرحمه هستند صحنه های زیبا و بیاد ماندنی را از خود بیادگار می گذارند. دیدن آن صحنه ها از خود بیخودم می کرد عاشقانی که با دستهای رو به آسمان بر افراشته ارتفاعات را بسختی طی می کردند تا به اوج برسند تصویری از عروج آسمانی و ملکوتی انسانهایی را که از زمین و از خاک کنده شده بودند و بخدا پیوسته بودند رو  برایم تداعی می کرد .

 بزحمت تونستم خودم رو به ارتفاعات این کوه برسونم تخته سنگهای خیلی بزرگ و مرتفع نقش پلکان صعود رو داشتند. بالاخره خودم رو اون بالا دیدم احساس میکردم اینجا جایی هست که خدا دست نوازشش رو بر سرم میکشه راز و نیاز با خالق در ابتدایی ترین نقطه خلقتش حال و هوای قشنگی داشت ، احساس می کردم دین سنگینی نسبت به کسانی که اینجا حضور ندارند رو دوشمه، دوست داشتم به نیت تک تک کسانی که آرزوشون بود اینجا باشند اما نبودند نماز بخونم.

 برای تمام کسانی التماس دعا داشتند و نداشتند دعا کردم برای پدر و مادر و خانواده ام عافیت و عاقبت بخیری طلبیدم. خدا قبول کنه انشاالله

اذان صبح نزدیک بود باید برای نماز آماده می شدم جبل الرحمه رو به سمت محل استقرارمون ترک کردم و برای راز و نیاز یه گوشه دنجی رو انتخاب میکردم.

   آنجا همه چیز رنگ و بوی خدا داشت. 

عرفه مقدمه ای است برای مشعر ، عرفات یکسر معرفت است و شناخت ، میزان شناخت انسانها به میزان یقین و خشوع و خضوع آنها در برابر آفریدگارشان  دارد. عرفات محلی برای رستن و آراستن است. رستن از رذائل و بدیها و تخلیه روح و روان از هر نوع کینه و عداوت و خودخواهی و آراستن به فضائل اخلاقی. زائرانی که با عشق و ایمان به خودسازی می پردازند قطعا به درجه ای از خلوص والاتری خواهند رسید. وقوف بر روی خاک در بیابان بی آب و علف اگر با توجه به زوایای باطنی و ملکوتی این عمل انجام شود جلا و زیبایی و آرامش درونی را برای حاجی به ارمغان می آورد و شعور و شهود مشعر را برایش قابل درک خواهد ساخت.

  وقوف در عرفات یعنی: ترک ماسوی الله

یعنی: ترک غیر الله یعنی تربیت و پرورش نفس برای رسیدن به کمال

یعنی: خاک شدن و خود را همسان خاک کردن و از خاک تا خدا پرواز کردن ، از منییات گذشتن و به خدا پیوستن

 وقوف در عرفات یعنی: اعتراف ، یعنی راز خود را با خدا افشا کردن ، اقرار کردن ، یعنی سنگ خود را با خداوند وا کندن

وقوف یعنی: فاصله ها را کات کردن ، از فرش تا عرش پرواز کردن

وقوف در عرفات یعنی معرفت نسبت به انبیا و اوصیا ، یعنی امام عصر خود را فریاد کردن

 اینجا باید به خودشناسی برسیم باید اعمالمون رو سنجه بزنیم و بعد برای خودمان بها تعیین کنیم اگر بی ارزشیم و بهایی نداریم! چرا؟ باید دست به دامن پروردگارمان شویم ، نزد خدائی که به پیدا و پنهان امورمون واقف هست اعتراف کنیم ، اقرار کنیم که خطا رفته ایم اما پشیمانیم ، طلب آمرزش و مغفرت کنیم. بی شک اگر کسی با نیت خالص و پاک خالقش را صدا بزند لبیک خالقش را می شنود.

 عرفات سر زمینی است که در آن خالق و مخلوق هر دو به ندای هم لبیک می گویند. این باور و یقین من است.

 

صحرای عرفات جای عجیبی بود که در آن فقیر ، غنی ، درویش و توانگر همه یکسان بودند. دارایی همه دو تکه پارچه ساده و یکرنگ ، عاری هر از هر نوع آب و رنگ

گلیمی که در بیابان بر روی خاک ، شن ، و علف پهن شده بود همه رو کنار هم قرار می داد . اونجا دیگه بالا دست و پایین دست وجود نداشت.

 انجا فاصله بین خالق و مخلوق به دست مخلوق رقم می خورد. مسافتی از فرش تا عرش. هر کس بسته به قابلیت و توان خود مسیرش را مشخص خواهد کرد و رابطه اش را رقم خواهد زد.

 خلوت زیبایی با معبودم داشتم تو همون حس و حال بودم که شروع مراسم برائت رو اعلام کردند. با دوستانم به سمت چادرهای بعثه راه افتادیم و با شعارهایمان برائتمان را اعلام کردیم. 

 وقوف در عرفات ، بمنزله تلاش برای اخذ پذیرش  می باشد.

 پذیرش یعنی رسیدن به درجه ای از شناخت و معرفت نسبت به خود و خدای خود.

  شناخت مقدم است بر شعور

بنابر این برای رسیدن به شعور و شهود(مشعر) ابتدا باید شناخت رسید.

 عرفات از بهترین مکانها براى استجابت دعاست و بهترین دعاها در آن مکان دعاى معروف ابا عبدالله الحسین ( علیه السلام ) و امام زین العابدین ( علیه السلام ) در آن روز است .

بعد از ظهر روز نهم برای خواندن دعای عرفه دوباره عازم چادرهای بعثه رهبری شدیم.

خیلی ها هم در چادر ماندند و در کنج وجودی خودشون با معبود خود خلوت کردند و  به دعا و انابه و استغاثه مشغول شدند.

نقل است که:

 وجود مبارک حضرت بقیّة الله، حجة بن الحسن ـ عجّل الله تعالی فرجه الشریف ـ هر سال در مراسم حجّ حضور دارد و در عرفات و منا حاضر است.

نزدیک اذان صبح بود که با یکی از همسفرهای بسیار عزیزم به قصد زیارت آقا امام زمان (عج) چادر را  ترک کردیم. اما... 

باید که جمله جان شویم

تا لایق جانان شویم 

      قسمتی از مناجات امام سجاد در روز عرفه:

    منم گرفتار رنج دراز ( در دنیا به سبب نگرانی و ترس از آنچه بجا آورده و در آخرت بر اثر کیفر گناهانی که مرتکب شده ام ).صحیفه سجادیه یکی از کتب محبوب من است که همه جا  همراهم بود.

 

  بعد از غروب افتاب به سمت مشعر الحرام حرکت کردیم ترک سرزمین عرفات برایم دردناک بود. خداحافظ ای سرزمین نور و یکرنگی.

 تا اینجای سفر "وقوف در عرفات" قشنگترین حس رو بهم داده بود از اولین لحظات ورود به عرفات اشک امونم نمی داد همون حس مشترک که تو  نجف اشرف هم داشتم. اشک رو دوست دارم چون ذلالم میکنه و به قلبم جلا می بخشه.

یه جور حس قرابت پیدا کرده بودم . خدایا میتونه معنی پذیرفته شدن داشته باشه؟ زیباترین خاطراتم تو این سرزمین رقم خورد در بین آدمهایی که پوست انداخته بودند و یا به نوعی استحاله شده بودند تو فضایی که با یکرنگی و صداقت عطرآگین شده بود.

  حرکت به سوی مشعر٢ یا مزدلفه٣

 
   
         اءَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفاتٍ فاذْکُرُوا اللّه عِنْدَالمَشْعَرِ الحَرامِ).

 یعنى : ((هنگامى که از عرفات کوچ کردید، در مشعرالحرام خداوند را یاد کنید)).

ترافیک و ازدحام جمعیت خیلی شدید بود.

بنابر فتوای علما زنها، بچه ها، بیماران، افراد ضعیف، سالمندان و افرادى که آنها را مراقبت و پرستارى و راهنمایى مى کنند مى توانند بعد از نصف شب از مشعر خارج شوند.

بنابر این وقوف ما طولانی نبود.

مستحب است که سنگ مورد نیاز برای رمی جمره از مزدلفه تهیه شود.

ما هم از فرصت استفاده کرده و سنگهایی را برای رمی جمره جمع آوری کردم.

  10 ذی الحجه" عید قربان "ورود به سرزمین منا4

دلم بی قرار خدا بود با دعا دلم رو آروم میکردم. همسفرهای عزیزم تا صبح به راز و نیاز و دعا مشغول بودند.

منا  صحنه ای زیبا و باشکوه از طاعت و عشق ورزی بود.

/ 0 نظر / 117 بازدید